Hvad vil vi med vores antimobbestrategi
Præstemarskolens ansatte er forpligtet til at reagere, hvis et barn ikke trives, uanset om et er mobning eller ej. Vi ønsker at vedblive med at have et miljø og en skole, hvor alle børn og unge har en ligeværdig plads i fællesskabet, som skal være præget af tryghed, respekt og tolerance.
Hvad forstår vi ved trivsel
Trivsel opstår, når man befinder sig i et miljø, præget af gensidig respekt, tryghed, interesse, nysgerrighed og glæde. Eleverne skal opleve et godt miljø, for at de kan udvikle sig og lære bedst muligt.
Hvad forstår vi ved mobning
Præstemarkskolen bruger definitionen, som Dansk Center for Undervisningsmiljø har udviklet: Mobning i skolen udspringer af utrygge kulturer i klasser eller på årgange. Mobning kan ses som udstødelsesdynamikker mellem mennesker i sociale sammenhænge, herunder også digitale sammenhænge, som børn og unge ikke har mulighed for at trække sig fra. Mobning handler ikke om svage elever, som om elever, som bliver gjort svage i et fællesskab.
8 tegn på mobning:
• Når drilleri ikke længere er for sjov
• Når konflikter ikke længere kan løses
• Når udstødelseshandlinger bliver systematiske
• Når fællesskaberne er præget af utryghed
• Når fællesskabet har lav tolerancetærskel
• Når fællesskabet mangler empati
• Når fællesskabet er præget af magtubalance
• Når fællesskabet er præget af ensomhed
Hvad gør vi for at forebygge mobning
Præstemarkskolen arbejder kontinuerligt med at forbedre elevernes trivsel og dermed mindske risikoen for mobning. Dette arbejde foregår først og fremmest i klasselokalet og i skolegården, hvor vi arbejder efter, at eleverne lærer at acceptere forskelligheder samt mødes af tydelige voksne, der er klar til at gribe ind, hvis det er nødvendigt, ligesom vi iværksætter ekstra tilsyn i frikvartererne efter behov.
Hver klasse aftaler ved skoleårets start spilleregler for samvær, trivsel og godt kammeratskab. Spillereglerne ophænges synligt i klassen og præsenteres/diskuteres på første forældremøde.
Hvem tager initiativ
Skolens ordensregler revideres med jævne mellemrum og gennemgås ligeledes med samtlige elever ved skoleårets start. Klasseteamet vægter trivselsarbejdet og bruger f.eks. UUV tid på at fremme klassens trivsel samt hjælper eleverne i konflikter. På første forældremøde i hvert skoleår er trivsel, tryghed og mobning et fast punkt på dagsordenen. Herunder diskuteres klassens spilleregler, beredskabsplan for indgriben over for mobning samt evt. sanktioner. Klassens forældre opfordres til, at man taler om børn ved navns nævnelse på forældremøder, og som minimum aftaler hvordan og hvornår forældrene inddrages ved evt. problemer. Tale pænt om hinandens børn.
Alle skolens nye elever får en makker, som har en særlig opgave med at hjælpe den nye kammerat ind i skolens fællesskaber.
Skolens ansatte har et ansvar for at hjælpe og støtte de børn, som har svært ved at finde nogle andre børn at lege med – dette gøres bl.a. vha frikvartersaftaler, legegrupper mm.
Bakkehuset har en legepatrulje og en skakpatrulje, der inviterer alle elever med i henholdsvis leg og skak i frikvartererne.
4. årgang er hvert år makkerårgang for den nye 3. årgang, som på denne måde hjælpes ind i fællesskabet i Bakkehus.
Fællesmøder og på tværs dage har til formål at give eleverne nogle gode oplevelser med flere aldersgrupper, end dem, de er vant til at omgås. Det er væsentligt for solen, at eleverne kender hinanden og respekterer hinanden. Derudover foregår der mange ting i løbet af året, hvor eleverne er sammen på tværs af alderstrin, f.eks. motionsdag, temauger, elevrådets trivselsarrangementer, jule- og sommerafslutning, lindetræsfejring mm.
Der undervises løbende i digital dannelse, skolen deltager i sikker internet-dag, SSP har tiltag på 5.-8. årgang, og vi samarbejder med det lokale nærpoliti i forhold til digital mobning generelt.
Præstemarkskolen er medlem af Børns Vilkår og benytter de elev- og forældreforedrag, som foreningen tilbyder vedr. bl.a. trivsel og fællesskab, mobning (også digital mobning) mm.
Der udarbejdes hvert år i forbindelse med den nationale trivselsmåling en undervisningsmiljøvurdering af elevernes undervisningsmiljø. Handleplan udarbejdes i samarbejde med elevrådet, resultater kan ses på skolens hjemmeside.
Nye forældre skal præsenteres for skolens antimobbestrategi via hjemmeside/Aula og første forældremøde i Kærhus.
Hvordan handler vi på mistanke om mobning
På Præstemarkskolen har alle voksne pligt til at reagere på mobning - og pligt til at reagere på henvendelse fra elever om mobning. Alle voksne er velvilligt indstillede/har forståelse over for, at man som voksen kan blive nødt til at tage sig af et enkelt barn frem for hele klassen. Alle voksne har desuden pligt til at være opmærksomme på børn i risikozonen. Oplever elever eller forældre mobning enten som part eller som tilskuer,
kan man altid trygt henvende sig til enhver af skolens ansatte.
Hvad gør vi, når mobning er konstateret, og hvordan sikrer vi, at mobningen ikke gentager sig
• Den enkelte situation vurderes
• Skolen etablerer et tæt samarbejde mellem alle implicerede voksne, - lærer/pædagogteams, ledelse, SFO/klub og forældre.
• Handleplan udarbejdes i samarbejde mellem ledelse og team – de berørte medarbejdere, elever og forældre informeres om indholdet af handleplanen og evt. midlertidige foranstaltninger.
• Ledelse og medarbejdere følger op på handleplanen, som kan revideres efter behov.
Inddragelse af forældrene
Vi betragter forældrene som en afgørende ressource og medspiller i forhold til at skabe god trivsel i klassen. Derfor opfordrer vi altid til, at forældrene tager del i elevernes skoleliv ved at deltage positivt og aktivt i diverse arrangementer, foredrag, tiltag mm. Skolens vision og værdigrundlag præsenteres i forbindelse med skolestart og kan findes på hjemmesiden.
Vedtaget 2017