Specialklasser

Betydningsfulde fællesskaber

Specialklasser
På Præstemarkskolen er der specialklasser for elever, som har behov for særligt tilrettelagt undervisning i strukturerede rammer – og med færre elever end i en almindelig klasse. Vores specialklasser er en del af Favrskov Kommunes specialklassetilbud, og klasserne er for elever med udviklingsforstyrrelser og specifikke indlæringsvanskeligheder. Vi har specialklassetilbud for indskolingselever (0.-2. klasse) i Kærhus, for mellemtrinselever (3.-6. klasse) i Bakkehus og for overbygningselever (7.-9. klasse) i Tofthus.

Undervisningen i de tre grupper er præget af:
• Tydelig og forudsigelig struktur
• Individuelle mål og hensyntagen
• Belønninger og støttesystemer
• Visuelle hjælpemidler og tydeliggørelse

Eleverne er også tilknyttet en normalklasse og deltager i forskellig grad i undervisningen der. Integrationen tilpasses den enkelte elev og vil typisk øges, efterhånden som eleven magter det. Eleverne får på den måde mulighed for at profitere af samspillet med de andre børn.

Elever til Præstemarkskolens specialklasser visiteres via PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) i Favrskov Kommune.