Lejrskoler og udvekslingsrejser

Lejrskoler afholdes på Præstemarkskolen på 8. klassetrin.

Lejrskolerne har til formål at supplere den daglige undervisning med særligt tilrettelagte undervisningsforløb, der inddrager nogle af de undervisningsmæssige og oplevelsesmæssige muligheder, der findes i det område, hvor lejrskolen finder sted.

Lejrskolerne bør have et kulturelt, historisk og/eller sprogligt fokus og kan foregå i Danmark eller i udlandet.

Lejrskolerne tildeles budget baseret på, at 8. kl. har 4 overnatninger i Danmark eller det nære udland. Budgettet bør tage højde for, at ikke alle lejrskoler kan afvikles med DSB. Lejrskolens planlægning og budget forelægges skolens ledelse til godkendelse inden lejrskole.

Alle udgifter i forbindelse med lejrskoler, udvekslingsrejser og ekskursioner med obligatorisk deltagelse skal afholdes af skolen. Der kan dog opkræves kostpenge jf. skolestyrelsesvedtægten.

Favrskov kommunes skolestyrelsesvedtægt
”Skolebestyrelsen beslutter, om der skal kræves betaling af forældrene til dækning af udgifterne til elevernes forplejning under lejrskoler. Beløbet er fastsat af Forbrugerstyrelsen i 1998 og fremskrevet med udgangspunkt i nettoprisindekset (aktuelt beløb er ca. 70 kr. pr dag).”

Forældrene kan desuden bidrage i begrænset omfang – f.eks. med lommepenge til den enkelte elev, en madpakke, kørselsordning til tog el. færge eller tilsvarende. Klassens lærer(e) træffer aftale herom med forældrene. Klassens forældre og/eller klassekassen kan desuden i begrænset omfang støtte turen økonomisk.

Lejrskolerne kan afløses af udvekslingsrejser, når de undervisningsmæssige forudsætninger er til stede herfor. Udvekslingsrejser kan medføre privat indkvartering. Udvekslingsrejser skal derfor drøftes og besluttes i samarbejde med eleverne og deres forældre. Udvekslingsrejser skal tilrettelægges så tidligt, at der kan tages stilling til de budgetmæssige konsekvenser heraf.

Lærernes arbejdstidsforhold omkring udvekslingsrejser beregnes efter reglerne i overenskomsten.

Ubrugte lejrskolemidler overføres til anvendelse til undervisningsmidler på det pågældende klassetrin eller afdeling.

Vedtaget i skolebestyrelsen, august 2021