Elevoverførsel mellem Korsholm og Præstemark

Målsætning:
Ved overgangen mellem 6. og 7. klasse flyttes eleverne i følge styrelsesvedtægten for Favrskov kommunes skolevæsen fra Korsholm skole til Præstemarkskolen. Skolebestyrelserne ved de to skoler lægger vægt på, at skoleskiftet giver den bedst mulige overgang for eleverne.
Det er vigtigt, at eleverne inden overflytningen opnår kendskab til Præstemarkskolen, og at de to skoler arbejder sammen om at skabe trygge rammer for overgangen fra Korsholm skole til Præstemarkskolen.

Tiltag:
Præstemarkskolen udsender orienteringsskrivelse til 6. klassernes forældre vedr. skoleskiftet.
Til det første klasseforældremøde i august-september inviterer klasselæreren på Korsholm skole Præstemarkskolens skoleleder til at deltage.
Når forholdene vedrørende lærerbesætning er afklaret (sædvanligvis i første halvdel af juni), afholdes der et informerende møde på Præstemarkskolen for forældre fra de to skolers 6. klasse(r). Som deltagere i mødet inviteres de kommende lærere.
På mødet orienterer skolelederen generelt om Præstemarkskolen, og der gives en orientering om eventuelle særlige forhold i forbindelse med den aktuelle overflytning.
Klasseforældrerådene/nedsatte forældregrupper i 7. klasserne dannes op til sommerferien før 7. klasse og opfordres til aktivt at arbejde hen imod, at klassernes forældregrupper møder hinanden og får mulighed for hurtigt at komme til at fungere som en helhed. I invitationen til dette møde præciseres vigtigheden også for flergangsforældre.

Lærer- og elevsamarbejde:
De to skoler arbejder hen mod et større samarbejde skolerne og klasserne imellem. Fra 4.-6. klasse foregår et formelt samarbejde på alle klassetrin mellem klasselærere og elever på de to skoler. Samarbejdet skal sikre et større kendskab eleverne imellem og således give eleverne mulighed for at opbygge relationer allerede inden 7. klasse. Samarbejdet skaber ligeledes indblik for lærerne om elevernes indbyrdes relationer forud for klassedannelsen. De nødvendige oplysninger om elevernes sociale og faglige liv bliver videregivet til de nye lærere på kommende 7. årgang. Skoleledelserne udarbejder retningslinjer for samarbejdet, som justeres løbende.
Skolepsykologen medvirker ved overførslen af henviste børn.

Erfaringsudveksling/evaluering:
De to skolers ledelser evaluerer den gennemførte elevoverflytning med henblik på en stadig tilpasning og forbedring af fremgangsmåden. Ledelserne orienterer efterfølgende bestyrelser og lærere.
Præstemarkskolen evaluerer overgangen med forældrene ved bl.a. skole-hjemsamtaler og/eller evalueringsskema.

Klassedannelsen:
Klassedannelsen til 7. klasse foretages på basis af en samlet pædagogisk vurdering af de involverede elever og deres hidtidige skoleforløb.
Lærerne fra de to skolers 6. klasser inddrages i denne vurdering.
Udgangspunkt for klassedannelsen er, at der dannes nye klasser for alle elever på årgangen.

Fællesmøde for bestyrelserne:
Skolebestyrelserne ved Korsholm skole og Præstemarkskolen afholder hvert andet år et møde for at drøfte emner af fælles interesse; herunder overflytningen af elever til 7. klasse. Møderne afholdes i ulige år.
Skolerne er på skift vært for møderne.

Til dette princip findes retningslinjer/bilag vedr. de aktuelle tiltag.

Revideret november 2019