Håndtering af elevers snyd med opgavebesvarelser

Præstemarkskolen opfatter snyd med afleveringsopgave som en alvorlig forseelse, idet vi forventer, at vores elever arbejder selvstændigt med deres opgaver, så vi kan bedømme deres faglighed sagligt og retfærdigt.

Vi betragter det som snyd, hvis eleven:

• kopierer en opgave eller dele af en opgave ordret fra en kammerats opgave, fra en opgavebank eller fra internettet og afleverer opgaven som sin egen.
  • Omformulerer/refererer en tekst for tekstnært, så det ligner direkte afskrift.
  • Tager specielle eller markante udtryk fra et andet værk og bruger dem i sin egen opgave uden at oplyse kilde/ophavsmand.
  • Får en anden til at udarbejde sin opgave eller dele heraf.
  • Benytter elektronisk oversættelse (google translate) i sprogfag.
  • Hvis der påvises snyd i forbindelse med afleveringsopgaver jf. ovenstående definition af snyd, sendes eleven på kontoret, som uddeler en advarsel og noterer hændelsen. Forældrene kontaktes, og eleven får en kort tidsfrist til at lave opgaven om. Den nye besvarelse behandles og vurderes på almindelig vis af elevens lærer.

I gentagelsestilfælde overtager ledelsen det videre forløb.
Ved snyd i forbindelse med eksamen følges de særlige regler herfor.

Vedtaget i skolebestyrelsen i marts 2019