Specialklasser indskoling

Nye kammerater

Specialklasser indskoling – Myg og Hvirvler
Specialklassetilbuddet i Kærhus rummer elever fra 0. til 2. klassetrin. Alle vores grupper i indskoling er alderesblandede, og har derfor navne efter dyr, der lever i kæret. Derfor hedder klasserne Myg og Hvirvler. Eleverne er alle tilknyttet en stamklasse og deltager i det omfang, det giver mening i stamklassens undervisning og SFO. Eleverne får på den måde mulighed for at profitere af samspillet med de andre børn. Klasserne har egne lokaler i nær tilknytning til de øvrige klasser i Kærhus. Klasserne er indrettet, så eleverne har hver deres arbejdsplads, og derudover er der i lokalerne et arbejdsbord til klassens fælles aktiviteter.

Teamet består af 5 lærere og pædagoger, som deler kontaktfunktionen. De støtter også inklusionen i stamklasserne, når det vurderes, at eleverne er klar til dette. Der er to voksne omkring hver klasse i de fleste timer. Vi forsøger at tilrettelægge undervisningen, så den motiverer den enkelte elev, og tager udgangspunkt i den enkelte elevs kompetencer og interesseområder.

For mange af eleverne har konkurrenceelement og belønning en stor betydning. For at tydeliggøre de faglige, sociale og personlige mål i vores aktiviteter vurderes elevernes indsats og deltagelse i undervisningen. Det hjælper eleverne til at vide, hvilke krav vi stiller til dem, og hvornår disse er opfyldt. Denne vurdering udløser point, som eleverne senere kan ’veksle’ til en eller anden form for belønning ex ture ud af huset eller små gaver. Den pædagogiske tanke er, at ros og anerkendelse motiverer og støtter elevernes indlæring. Anerkendelse spiller også en stor rolle, når der opstår konflikter i klassen. Det er vigtigt, at den enkelte elev føler sig hørt og forstået, både for at kunne lære noget fagligt, men også for at kunne fungere i samspil med de andre børn.

Vi bygger en fast struktur op omkring aktiviteterne og skemaet, så eleverne kender strukturen i deres dagligdag. Eleverne har det samme ugentlige timetal som de øvrige elever i Kærhus. Vi underviser som udgangspunkt i alle indskolingens fag, og efter undervisning er der fritidstilbud i stamgrupperne, hvis barnet er tilmeldt. I frikvarterne kan eleverne opholde sig i klassen eller være sammen med de andre elever i Kærhuset. Der er altid opsyn med eleverne.

Forældresamarbejdet er meget vigtigt og prioriteres derfor højt. Vi holder tæt kontakt med forældrene, og skriver ofte med hjemmet via Aula.

SFO (Skole Fritids Ordningen) kræver individuel tilmelding. SFO åbner alle hverdage kl. 6:30 og lukker mandag-torsdag kl. 17 samt fredag kl. 16:30. SFO tilbyder pasning i skolens ferier. Link til indskrivning i SFO

Præstemarkskolens specialklasser visiteres via PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) i Favrskov Kommune.