Ordensregler

Præstemarkskolens ordensregler

Vis hensyn
Der skal være plads til all
Følg de voksnes anvisninger

Præstemarkskolens ordensregler bygger på værdigrundlag. Skolen samarbejder med forældrene omkring børns trivsel og læring og tror på, at børn gør det rigtige hvis de kan. Sammen skaber vi et godt og trygt miljø med respekt for hinanden og hinandens arbejde. Link til forventningsfolder

Forudsætningen for et skoleforløb præget af tryghed, trivsel og udvikling er, at skolens regler overholdes, og at de enkelte klasser hvert år aftaler spilleregler for god adfærd i et samarbejde mellem elever, undervisere og forældre.

Hensynsfuld opførsel er bl.a. at:

• alle viser hensyn og respekt for hinanden
  • alle viser ansvar over for skolens ting og omgivelserne
  • alle bruger et sprog, som tilpasses situationer og omgivelser – uden hånende, racistisk, truende eller diskriminerende sprogbrug.

Ved uacceptabel adfærd, har skolens personale pligt til at handle konsekvent og påtale den uacceptable adfærd. I gentagelsestilfælde eller grove førstegangstilfælde tager skolens ledelse nedenstående foranstaltninger i anvendelse alt efter forseelsens omfang – forældrene underrettes altid.

• Samtale med barnet på skolens kontor
  • Sidde på kontoret resten af lektionen/modulet
  • Eftersidning i op til 1 time
  • Forældrene bliver bedt om af hente deres barn resten af dagen
  • Møde med forældrene på kontoret
  • Udelukkelse fra undervisningen op til 10 skoledage.
  • Inddrage PPR og skolens øvrige samarbejdspartnere
  • Overflytning til anden klasse/skole

Se i øvrigt Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1951

I praksis udfolder ordensreglerne sig som følger:
Skolens elever må IKKE forlade skolens område i undervisningstiden.
Eleverne fra de enkelte afdelinger skal holde frikvarter i og omkring deres egen afdeling – dog undtaget

• Madafhentning/madindkøb fra ekstern leverandør
  • Frikvarter i hal og musiklokale (kun for Tofthuselever og efter aftale)

Vis rolig adfærd i alle lokaler.
Eleverne må kun opholde sig i skolens faglokaler incl. PLC i følge med en lærer.
Voldsom leg og løb skal foregå uden døre.
Leg med sne må kun finde sted på aftalte områder.
Elever og personale skal benytte cykelhjelm, når de er på cykeltur i skole- og SFO-regi.
Brug af cykel, løbehjul og lign. kan i skoletiden kun ske efter aftale med personalet – og kun på aftalte områder.
Al brug af skateboard, rulleskøjter og lignende skal foregå udendørs og iført hjelm i skole- og SFO-tid.

Særlige frikvartersregler for elever i Kær- og Bakkehus

De to store frikvarterer er ude-frikvarter for eleverne, medmindre vejret er meget dårligt.

Personale gennemgår regler for færdsel på udendørsområdet med alle nye børn – herunder præcisering af elevernes opholdsarealer samt regler for færdsel med indskolingens ”vognpark”.

I Kærhus og Bakkehus skal eleverne skifte til indendørs fodtøj fra efterårsferien til påskeferien.

Revideret december 2021