Sundhedspolitik

Baggrund
Undervisningsministeriets Fælles Mål for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab ligger til grund for sundhedspolitikken, hvori det hedder at: ”Eleverne skal udvikle kompetencer til at fremme sundhed og trivsel”.

Dette understøttes desuden af fødevarestyrelsens Guide til sundere mad i skolen, samt rådføring med den lokale sundhedsplejerske og tandpleje.

Formål
Sundhedspolitikken skal fremme sundhed på skolen, så den giver eleverne mulighed for “et sundt liv hele livet”.
Derfor ønsker skolen, at;

• styrke elevernes glæde ved leg og bevægelse,
  • styrke mulighederne for sociale fællesskaber og
  • skabe viden om sund kost

I praksis arbejder skolen derfor med, at;

• eleverne præsenteres for en bred variation af bevægelse i deres skolehverdag
  • eleverne oplever bevægelse sammen med andre hele året i både skole og SFO.
  • eleverne oplever trygge spisesituationer sammen med andre
  • eleverne har mulighed for at købe et sundt måltid mad i skolens kantine
  • forældre bakker op om sunde madvaner for eget barn og barnets skolekammerater.
  • eleverne bevidstgøres om kost og bevægelses betydning for sundhed gennem hele livet,
  • skolen arbejder med forskellige former for sundhed på alle klassetrin,
  • sundhedsplejersken følger eleverne gennem screeninger på udvalgte årgange samt tilbud om undervisning og forældreoplæg i forskellige sundhedstemaer.

Revideret af skolebestyrelsen, januar 2021