Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale 2025

Skoleudviklingssamtale for Præstemarkskolen 2024/25

Dato og deltagere: 17. marts 2025 – skoleledelsen, gamemaster/skoleleder fra anden skole, skolechef, fagkonsulent, sekretariatskonsulent.

Formål med skoleudviklingssamtalen

Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet. 

Skolens indsatsområder

Årets skoleudviklingssamtale på Præstemarkskolen har haft fokus på at styrke skolens undervisningspraksis gennem udvikling af samarbejdet omkring planlægning og indsatser. Samtalen tog afsæt i skolens aktuelle data og havde som overordnet formål at fastlægge en fælles retning for den pædagogiske udvikling i de kommende skoleår.

Udvikling af praksis:

  • Gennem oplæg og sparring skabes rammer for fælles drøftelser, refleksion, afprøvninger og evaluering.
  • Der ses på tiden afsat til samarbejde med et mål om, at fælles planlægning af undervisning og fællesskaber fylder mere fremadrettet.
  • Det er fortsat et mål, at udviklingen øger deltagelsesmulighederne for alle elever.

Opfølgning

Der er lagt en plan for, at denne udvikling sker som en praksisnær og samarbejdsbaseret proces over de kommende skoleår. Den vil løbende blive understøttet af data, faglig sparring og justeringer i samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.

Der vil i processen være fokus både på samarbejdet og den praksis, der udvikles i læringsrum.

Ligeledes har processen som mål, at vi øger arbejdet med vores inkluderende praksis, samt støtter for elever med højt fravær til øget fremmøde.

Målet er ligeledes, at underviserne på skolen i fællesskab oplever et fagligt råderum og indflydelse på tilrettelæggelse og udvikling af undervisning inden for den fælles retning, vi har som skole.

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen

Skoleudviklingssamtale

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)

Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår. 

Der afholdes:

  • Indledende dataworkshop
  • Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt
  • Afrundende opfølgningsworkshop
  • Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside

Skolebestyrelsen inddrages før og efter

Læringscirklen

Nøgletalsoverblik: Præstemarkskolen - Børne- og undervisningsministeriet (uddannelsesstatistik.dk).