Skolehjemsamarbejde

Børn er grundlæggende forældrenes ansvar. Forældrene er dem, der kender deres børn bedst, og de er den vigtigste ressource i barnets liv. Derfor skal forældrenes ressourcer altid sættes i spil og anerkendes.

Skole og forældre har i samarbejde et ansvar for, at børn og unge trives, og at de lærer og udvikler sig i en sammenhængende hverdag. Samarbejde mellem forældre og medarbejdere – og medarbejdere imellem – er en forudsætning for, at vi kan lykkes.

(Sammenskriv fra Favrskov Kommunes Børne- og ungepolitik 2019-2022)

Skolehjemsamarbejdet på Præstemarkskolen skal fremme/understøtte det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling. Forældrenes inddragelse i deres barns læring og trivsel skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns udvikling.

Skolen:

• har ansvaret for at etablere en åben, loyal og direkte dialog i skolehjemsamarbejdet
  • indbyder til årlige skolehjemsamtaler for at sikre en dialog om fælles forståelse og tiltag for barnets udvikling. Samtalen centreres om de mest presserende områder for barnets udvikling.
  • giver løbende information om barnets faglige udbytte via elevplanen og går i mundtlig eller skriftlig dialog, når det vurderes nødvendigt.
  • indbyder til årlige faglige og/eller sociale arrangementer for forældre og børn.
  • kommunikerer professionelt mundtligt og skriftligt.

Forældrene:

• bidrager aktivt og bakker op om skolehjemsamarbejdet.
  • viser interesse for og følger op på barnets skolegang samt barnets og klassens læring og trivsel.
  • møder skolen og andre forældre i åben dialog og omtaler skolen loyalt i børnenes påhør.
  • tager kontakt til skolen ved undren, eller når det vurderes nødvendigt.
  • holder sig orienteret i skolens kommunikation.

Til princippet findes et bilag med vejledning til praksis i skolehjemsamarbejdet.

Vedtaget i skolebestyrelsen marts 2020.