Børn er grundlæggende forældrenes ansvar. Forældrene er dem, der kender deres børn bedst, og de er den vigtigste ressource i barnets liv. Derfor skal forældrenes ressourcer altid sættes i spil og anerkendes.
Skole og forældre har i samarbejde et ansvar for, at børn og unge trives, og at de lærer og udvikler sig i en sammenhængende hverdag. Samarbejde mellem forældre og medarbejdere – og medarbejdere imellem – er en forudsætning for, at vi kan lykkes.
(Sammenskriv fra Favrskov Kommunes Børne- og ungepolitik 2019-2022)
Skolehjemsamarbejdet på Præstemarkskolen skal fremme/understøtte det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling. Forældrenes inddragelse i deres barns læring og trivsel skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns udvikling.
Skolen:
- har ansvaret for at etablere en åben, loyal og direkte dialog i skolehjemsamarbejdet
- indbyder til årlige skolehjemsamtaler for at sikre en dialog om fælles forståelse og tiltag for barnets udvikling. Samtalen centreres om de mest presserende områder for barnets udvikling.
- giver løbende information om barnets faglige udbytte via elevplanen og går i mundtlig eller skriftlig dialog, når det vurderes nødvendigt.
- indbyder til årlige faglige og/eller sociale arrangementer for forældre og børn.
- kommunikerer professionelt mundtligt og skriftligt.
Forældrene:
- bidrager aktivt og bakker op om skolehjemsamarbejdet.
- viser interesse for og følger op på barnets skolegang samt barnets og klassens læring og trivsel.
- møder skolen og andre forældre i åben dialog og omtaler skolen loyalt i børnenes påhør.
- tager kontakt til skolen ved undren, eller når det vurderes nødvendigt.
- holder sig orienteret i skolens kommunikation.
Til princippet findes et bilag med vejledning til praksis i skolehjemsamarbejdet.
Vedtaget i skolebestyrelsen marts 2020.