Rusmiddelpolitik

Rusmiddelpolitikken skal bidrage til alle elevers sundhed og trivsel.

Mål

Målet er at undgå brug af rusmidler blandt skolens elever samt at udskyde deres alkoholdebut.

Regler og forventninger

Elever må ikke indtage eller være påvirkede af alkohol eller andre rusmidler i skoleregi. Hverken forældre, lærere eller andre der opholder sig på skolen må anvende rusmidler som cigaretter, røgfri tobak, snus, vandpibe og e-cigaretter, hash, lattergas og andre former for euforiserende stoffer under ophold på skolen. Skolebestyrelsen anbefaler, at der ikke sælges eller indtages alkohol til arrangementer, hvor elever deltager.

Forældrene introduceres til skolens rusmiddelpolitik på forældremøder, ligesom skolen i samarbejde med forældrene arbejder på at udskyde børnenes alkoholdebut. Vi opfordrer til, at forældre bakker op om en kultur, hvor man skal kunne være en del af et fællesskab uden alkohol eller andre rusmidler.

I slutningen af 6. klasse holdes der fælles forældremøde med forældrene fra Korsholm, hvor der orienteres om Sundhedsstyrelsens materiale om rusmidler.

Herefter er der årligt information til den samlede forældregruppe, hvor det blandt andet belyses, at flertalsmisforståelser kan medføre at unge får alkoholdebut tidligere end deres jævnaldrende og dermed skubber til hele årgangens brug af alkohol og andre rusmidler. Der skal gøres en indsats for at sikre, at budskabet også kommer ud til de forældre der ikke deltager i forældremøderne. Det er vigtigt, at dette også gælder specialklasserne.

Skolen faciliterer hvert år en diskussion mellem forældre om deres holdning til brug og håndtering af alkohol og rusmidler til private fester, igen med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens materiale. Diskussionen vil på 7. årgang inkludere brug af et såkaldt dilemmaspil.

Skolen inddrager eksterne formidlere i information og undervisning målrettet eleverne hvor det er relevant.

Opfølgning

Hvis forældre, ansatte eller ledelse får en mistanke om, at ovenstående regler om rusmidler ikke overholdes, har alle ansvar for at handle. Dette gøres ved at kontakte skolen og/eller til involverede elevers forældre. Dette kan samtidig føre til involvering af SSP. Målet med håndteringen er, at den uhensigtsmæssige adfærd stoppes.

Vedtaget af skolebestyrelsen - Januar 2023.