Dannelse af 3. klasser og overgangen til Bakkehuset

Forudsætninger i skolestrukturen
Eleverne på Præstemarkskolen går de første 2 1/2 -3 1/2 år i aldersblandede grupper med rullende skolestart i måneden efter det enkelte barns 6-års fødselsdag. Til august hvert år dannes nye 3. klasser.

Målsætning
På baggrund af skolens erfaringer med - og viden om - det enkelte barn og den samlede elevgruppe, dannes så homogene og velfungerende klasser som muligt. Det er vigtigt, at eleverne inden overgangen opnår kendskab til Bakkehuset, og at de to huse arbejder sammen om at skabe trygge rammer for overgangen fra Kærhus til Bakkehus.

Klassedannelse
Dannelsen af klasser færdiggøres inden udgangen af maj og bliver offentliggjort i starten af juni. Det tilstræbes, at klasserne dannes med henblik på at skabe velfungerende enheder såvel fagligt som socialt. Det tilstræbes desuden, at der sker en balanceret fordeling af kønnene i klasserne. Klasserne dannes på tværs af den hidtidige opdeling i Kærhus. Den endelige klassedannelse sker i et samarbejde mellem skolens ledelse samt afgivende og kommende lærere og pædagoger, som har det professionelle blik på, hvordan eleverne matcher hinanden bedst.

Hvordan
Gennem hele forløbet i Kærhus, samles eleverne i Kærhus og Bakkehus flere gange årligt for at bygge bro og skabe relationer. Lærere og pædagoger i indskolingsgrupperne fokuserer i løbet af efteråret på de kommende 3. klasse-elever, således at det til skole/hjem-samtalerne kan afklares præcist hvilke elever, der skal i 3. klasse. I tvivlstilfælde kan skolens ledelse og evt. PPR inddrages. I det sidste skoleår i Kærhus har de kommende 3. klasse-elever undervisning sammen i udvalgte fag. Dette skal sikre et større kendskab eleverne imellem og således give eleverne mulighed for at opbygge relationer på tværs af de eksisterende grupper. Den fælles undervisning giver ligeledes lærer/pædagoger indblik i elevernes indbyrdes relationer og dynamik forud for klassedannelsen. Foruden den fælles undervisning i Kærhus besøger eleverne flere gange Bakkehus og har undervisning/aktiviteter med de kommende lærere. De nødvendige oplysninger om elevernes sociale og faglige liv bliver videregivet til de nye lærere på kommende 3. årgang. Samarbejdet skal medvirke til, at dannelsen af de nye 3. klasser bedst muligt tilgodeser dannelse af fagligt og socialt velfungerende klasser.

Efter offentliggørelsen af de kommende 3. klasser
Når de nye 3. klasser er blevet offentliggjort i starten af juni, samles de nye 3. klasser med deres kommende klasselærere 1-2 gange inden sommerferien. Første samling sigtes mod at ligge få dage efter at klasserne er blevet offentliggjort. Formålet er at give eleverne mulighed for at møde deres nye klasse og etablere kendskab til de nye lærere og Bakkehuset. Eleverne får ligeledes mulighed for at besøge klubben. I juni bliver der afholdt forældremøde i de kommende 3. klasser. På forældremødet orienterer 3. klasses lærerne om overgangen til Bakkehus ligesom forældre og lærere kan tage fat på forældresamarbejdet. Det opfordres også til at nedsætte forældregrupper som også kan bidrage til at understøtte relationen mellem både elever og forældre i de nye klasser.

Opstart i Bakkehus
Der bruges tid på at få de sociale relationer i de nydannede klasser til at blive så velfungerende, harmoniske og stærke gennem deres tid i Bakkehus som muligt. Der fortsættes med at arbejde på tværs af klasserne, såvel i timerne og i frikvarterne, så der dannes sociale relationer på tværs af klasserne for hele årgangen. Lærerne er opdelt i årgangsteams og dækker stort set alle årgangens timer og har derved godt indblik i hele årgangens elever. Ved opstået mistrivsel blandt elever eller klasser, arbejdes der målrettet og med en særlig indsats på at opretholde velfungerende klasser og dermed en velfungerende årgang.

Revideret i skolebestyrelsen januar 2023