Specialklasser udskoling 79cde
Specialklassetilbuddet i Tofthuset dækker over en klasserække med elever fra 7. - 9. klassetrin, derfor hedder klasserne 79C, 79D og 79E. Klasserne har hver især en profil som tilpasses de elever som danner klassen. Fælles for vores specialklasser er, at vi vægter dannelse og uddannelse lige højt. Det betyder i praksis at vi, fagligt, sigter mod FP9, men med stort blik for de enkeltes faglige niveau og forudsætninger. Vi arbejder også med eleverne indenfor livsduelighed og diagnoseforståelse - vi tror på at eleverne skal blive til nogen før de kan blive til noget.
Vores specialklasser er fysisk placeret tæt på almen, da eleverne er en del af Tofthuset og det fællesskab, der er i udskolingen. Klasserummet er indrettet med afskærmede individuelle arbejdspladser samt borde til fælles undervisning. Vi bestræber os på, at eleverne bliver en del af det store fællesskab i udskolingen i det omfang, det giver mening for den enkelte. Det betyder, at flere elever er inkluderet i ét eller flere fag, enten i vores mellemformstilbud eller i en stamklasse i almen.
Teamet omkring specialklasserne består af minimum 6 faste lærere, som varetager undervisningen og kontaktlærerfunktionen. Der er mindst to lærere tilknyttet hver klasse, som varetager de fleste timer, men vi bestræber os på, at eleverne er bekendte med og trygge ved alle lærerne tilknyttet teamet. Lærerne i teamet har tæt samarbejde med PPR og uddannelsesvejleder, hvor sidstnævnte særligt bruges i forbindelse med praktik og brobygning, samt deltager i forældremøder for at støtte elever såvel som forældre videre i uddannelsesforløbet. Lærerne holder sig også opdateret på uddannelsesmuligheder og -institutioner.
Vi mener også at et tæt forældresamarbejde er vigtigt, vi holder derfor tæt kontakt med forældrene og kommunikerer ofte med hjemmet på AULA.
De enkelte klasser bygger på strukturer som er tilpasset elevgruppen. Fælles for klasserne er, at elever oplever tryghed i velkendte, forudsigelige og faste rammer. Der bliver i klasserne benyttet visuel støtte, timetimer og støttesystemer til synlig læring i det omfang, som giver mening for klasseprofilerne.
Elever til Præstemarkskolens specialklasser visiteres via PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) i Favrskov Kommune.