Specialklasser udskoling

Relationsarbejde

Specialklasser udskoling – 79cde
Specialklassetilbuddet i Tofthus rummer elever fra 7. til 9. klassetrin og derfor hedder klasserne 79c, 79d og 79e. Eleverne er alle tilknyttet en stamklasse og deltager i det omfang, det giver mening i stamklassens undervisning. Eleverne får på den måde mulighed for at profitere af samspillet med de andre unge. Klasserne har egne lokaler i nær tilknytning til de øvrige klasser i Tofthus. Klasserne er indrettet, så eleverne har hver deres arbejdsplads med computer, og derudover er der i lokalerne et arbejdsbord til klassens fælles aktiviteter.

Teamet består af 6-7 lærere, som deler kontaktfunktionen. De støtter også inklusionen i stamklasserne, når det vurderes at eleverne er klar til dette. Der er to voksne omkring hver klasse i de fleste timer. Vi forsøger at tilrettelægge undervisningen, så den motiverer den enkelte elev og tager udgangspunkt i den enkelte elevs kompetencer og interesseområder.

For mange af eleverne har konkurrenceelement og belønning en stor betydning. For at tydeliggøre de faglige, sociale og personlige mål i vores aktiviteter vurderes elevernes indsats og deltagelse i undervisningen. Det hjælper eleverne til at vide, hvilke krav vi stiller til dem, og hvornår disse er opfyldt. Denne vurdering udløser point, som eleverne senere kan ’veksle’ til en eller anden form for belønning ex ture ud af huset eller små gaver. Den pædagogiske tanke er, at ros og anerkendelse motiverer og støtter elevernes indlæring. Anerkendelse spiller også en stor rolle, når der opstår konflikter i klassen. Det er vigtigt, at den enkelte elev føler sig hørt og forstået, både for at kunne lære noget fagligt, men også for at kunne fungere i samspil med de andre unge.

Vi bygger en fast struktur op omkring aktiviteterne og skemaet, så eleverne kender strukturen i deres dagligdag. Eleverne har nedsat deres ugentlige timetal i forhold til de øvrige elever i Tofthus. Vi underviser som udgangspunkt i alle overbyningens fag, I frikvarterne kan eleverne opholde sig i klassen eller være sammen med de andre elever i huset. Der er altid en lærer fra specialklasserne til opsyn hos eleverne.

Forældresamarbejdet er meget vigtigt og prioriteres derfor højt. Vi holder tæt kontakt med forældrene, og skriver ofte med hjemmet via Aula.

7.-9. årgang kan benytte sig af ungdomsskolens fritidstilbud. Link til Favrskov Ungdomsskole

Elever til Præstemarkskolens specialklasser visiteres via PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) i Favrskov Kommune.