Skoleudviklingssamtale 2023

Skoleudviklingssamtale for Præstemarkskolen 2022/23

Dato og deltagere: 31. marts 2023 – skolens ledelse, skolechef, faglig ressourceperson, sekretariatskonsulent for skoleområdet, mødeleder; skoleleder fra anden skole.

Formål med skoleudviklingssamtalen

Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet.

Skolens indsatsområder

På Præstemarkskolen arbejder vi med at danne og uddanne livsduelige og robuste børn. De skal blive til nogen, så de kan blive til noget. At være livsduelig indebærer blandt andet, at man har livsmod og tør tage ansvar for sig selv og andre. Man bliver til nogen ved at forme sin identitet og grundlæggende værdier, og man bliver til noget ved at bidrage og indgå i et demokratisk samfund. Skolen skaber rammer og strukturer, så eleverne udvikler sig i sociale- og faglige fællesskaber. Skolen samarbejder med forældre omkring børns trivsel og læring og tror på, at børn gør det rigtige, - hvis de kan.

Skoleplanen for 2022-2023 havde følgende indsatsområder:
- Inkluderende fællesskaber
- Makerspace (en kreativ læringszone, hvor der kan arbejdes kollaborativt med idéudvikling og designtænkning)

Vi arbejder målrettet med at skabe læringsfællesskaber, hvor elever kan udvikle sig personligt, socialt og fagligt. Det betyder, at vi skal tilpasse rammerne dynamisk, så alle elever til alle tider oplever sig mødt med høje forventninger tilpasset elevens mestringsniveau.

Skoleudviklingssamtalen

Skolen har valgt at fokusere på læringsmiljøer i årets skoleudviklingssamtale.

I indeværende skoleår har der særligt været fokus på at udvikle skolens læringsmiljøer samt fokus på, hvad der er Præstemarkskolens kultur. Vi har på årets udviklingssamtale drøftet, hvordan vi styrker samarbejdet mellem skole og hjem - særligt i udskolingen.

På baggrund af indsamlet data udvalgte ledelsen fire fokusområder til drøftelse i personalegruppen. Under overskriften læringsmiljø drøftede vi struktur, regler, klasserumsledelse og kultur.

Med afsæt i drøftelserne blev der indgået aftaler om at arbejde systematisk med fraværsregistrering, have fokus på at skabe læringsparathed, samt udarbejde tydelige rammer for skole/hjem-samarbejdet, når noget er svært.

Opfølgning

Handlinger i forlængelse af skoleudviklingssamtalen:

Som følge af udviklingssamtalen har vi gennemført et personalemøde i udskolingen med udgangspunkt i vækstmodellen: Hvad fungerer? Hvad udfordrer? Muligheder? Aftaler? Den proces gav et overblik over, hvad der fungerer godt, hvad der fungerer bedre end før, og hvad der stadig udfordrer.

Ledelsen har fokus på:
- Hvordan processen i udskolingen, som har haft en positiv effekt, kan bidrage med viden til udvikling af læringsmiljøer i indskoling og på mellemtrin.
- Hvordan vi kan skabe rammer, genkendelighed og rød tråd i forbindelse med overgange mellem skolens tre huse.
- ”Nye veje til forbedringer”, hvor vi har som mål at formalisere og tydeliggøre overgangsarbejdet og den fælles forpligtelse i den forbindelse.
- Hvordan vi fortsat kan arbejde med læringsmiljøet i almenundervisningen. Her er vi desuden optagede af, at faglige ressourcestærke elever fra specialklasser får deltagelsesmulighed i almenklasse, når vi tilbyder det rette læringsmiljø og den påkrævede specialpædagogiske praksis ind i almenområdet.

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen

Skolen har valgt at fokusere på læringsmiljøer blandt nedenstående indsatser:
Figur af inkluderende fællesskaber

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)

Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår.

Der afholdes:
- Indledende dataworkshop
- Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt
- Afrundende opfølgningsworkshop
- Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside

Skolebestyrelsen inddrages før og efter.
Figur af læringscirklen

Nøgletalsoverblik

Nøgletal for Præstemarkskolen

Her kan du se uddybende evalueringsdata om skolen